سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع پنجره آلومینیومی

انواع پنجره آلومینیومی

 

انواع پنجره آلومینیومی از نظر سیستم بازشو:

 

پنجره دوجداره به دو دسته کلی تقسیم می شوند. یک دسته پنجره های فیکس یا ثابت (fix) هستند که بازشو ندارند و به همین خاطر هیچ گونه یراق الاتی در ساخت آنها استفاده نمیشود. این پنجره ها از فریم (قاب آلومینیومی) وشیشه ساخته می شوند. این نوع پنجره ها برای جاهایی کاربرد دارند که فقط می خواهیم از خاصیت نورگیری پنجره استفاده نمائیم و نیازی به امکان باز و بسته نمودن پنجره برای تهویه هوا و … نداریم.

 

پنجره های ثابت در مقایسه با دیگر انواع پنجره های دو جداره کمترین آلودگی صوتی را دارد. از دیگر مزایای پنجره ثابت این است که بهترین میزان دید را بدون مزاحمت فریم برای شخص ایجاد میکند.همچنین به خاطر فیکس بودن (fixed) عایقی در برابر گرد و خاک، سرما و گرما است.این مدل پنجره دو جداره را میتوان از پر مصرف ترین نوع پنجره دو جداره  آلومینیومی نام برد زیرا در تمامی مدل های ترکیبی استفاده می گردد و به دلیل ثابت بودن آن در نواحی نورده به صورت دیواره نیز کاربرد دارد.


 

از آنجایی که این نوع پنجره بدون یراق الات می باشد.ارزانترین نوع پنجره آلومینیومی محسوب می شود.


دسته دوم پنجره های آلومینیومی پنجره های با لنگه متحرک هستند، که برحسب اینکه بازشو این پنجره ها به چه صورت باشد، به دو دسته کلی تقسیم می شوند:


  پنجره های لولایی


  پنجره های کشویی

 

 

 پنجره های لولایی


در پنجره های لولایی لنگه متحرک پنجره به سمت داخل باز می شود. در این نوع پنجره، لنگه پنجره با استفاده از یراق الات لولایی(شامل لولا و….) به لنگه ثابت پنجره متصل می گردد و این لنگه ها در فریم پنجره قرار می گیرند.


پنجره های لولایی  این قابلیت را دارند که به صورت تک حالته یا دوحالته ساخته شوند. یعنی اگر پنجره لولایی فقط از یک سمت (چپ یا راست یا بالا  یا پایین) قابل بازشدن باشد در واقع این پنجره تک حالته است .اما اگر یک پنجره را بتوان از دوجهت چپ (یا راست) و بالا  باز نمود این پنجره دوحالته لولایی می باشد .در ساخت این پنجره بسیار کاربردی از یراق الات دوجهته استفاده می شود که نسبت به براق الات تک جهت قیمت بالاتری دارد.


پنجره تک حالته:پنجره ای که فقط از یک جهت به صورت لولایی باز وبسته می شود.  باز شدن این نوع از پنجره بر روی یک محور به صورت افقی می باشد. این نوع از پنجره دارای ویژگی های زیر می باشد:


الف)پایین بودن قیمت نسبت به بقیه بازشو ها

 

ب)تغییر جهت (سش) یا بازشو از راست به چپ و یا از چپ به راست با کمترین زمان و قیمت و همچنین اجرا در محل


ج)تعویض راحت لولا ها و یراق آلات درصورت نیاز

 

 

پنجره دوحالته :بازشو این نوع از باز شدن روی دو محور افقی و عمودی با یک دستگیره است. پنجره  دوحالته را می توان هم از سمت چپ یا راست باز نمود هم از سمت بالا. باز شدن  پنجره دو حالته روی دو محور افقی و عمودی با یک دستگیره است.


در شکل زیر نحوه باز وبسته شدن پنجره  دوحالته نشان داده شده است.


پنجره دوحالته :بازشو این نوع از باز شدن روی دو محور افقی و عمودی با یک دستگیره است. پنجره  دوحالته را می توان هم از سمت چپ یا راست باز نمود هم از سمت بالا. باز شدن  پنجره دو حالته روی دو محور افقی و عمودی با یک دستگیره است.


در شکل زیر نحوه باز وبسته شدن پنجره  دوحالته نشان داده شده است.


پنجره های کشویی الومینیومی


در پنجره های کشویی لنگه های پنجره در درون فریم به صورت کشویی به سمت چپ یا راست کشیده می شوند(باز وبسته می شوند). این پنجره ها به دلیل عدم اشغال فضای بیرون از قاب پنجره از محبوبیت بالایی برخوردارند و بسیار کاربردی می باشند.


پنجره کشویی تک ریل(مونو ریل): در این پنجره کشویی فقط یک لنگه پنجره قابلیت حرکت دارد و لنگه دیگر ثابت است.

 

پنجره کشویی جفت ریل: در این پنجره قاب پنجره عرض بیشتری دارد و این امکان وجود دارد که دو لنگه قابلیت حرکت داشته باشند .یعنی پنجره هم از سمت چپ قابل بازشدن است هم از سمت راست.برای ساخت این نوع پنجره از پروفیل های با ضخامت بالاتر استفاده می شود.

 

تقسیم بندی پنجره های آلومینیومی به دو دسته پنجره های لولایی و کشویی ختم نمی شود و خود این پنجره ها باز تنوع مدل دارند.


منبع